Какъв е и какъв трябва да бъде размера на минималната работна заплата (МРЗ) у нас след въвеждането на плоския данък и премахването на необлагаемия минимум
Д. Нинов, доктор по икономика
Член на СИБ
Наскоро г-жа Зорница Славова от ИПИ публикува във сайта на Економинюз свое становище, според което всяко, в т.число предстоящото повишаване на минималната работна заплата у нас ще има негативен ефект върху заетостта и най-вече върху заетостта на ниско квалифицираните работници и служители За съжаление тя не подкрепя своето становище с налични у нас и други страни емпирични данни и техния анализ.
Така или иначе, въпросът остава дискусионен в редица страни. Дори в момента подобна дискусия се води в САЩ1.Повод за нея е предложението на американския президент Обама за повишаване на минималната часова ставка като една от необходимите мерки за борба с бедността.
Нашето принципно становище по този въпрос
1. По принцип работната заплата трябва да гарантира нормални и обществено приемливи за дадена страна и равнище на нейното икономическо и социално развитие размери и равнище на разполагаемите доходи за лична издръжка и възпроизводство на носителите на работната сила от съответното качество – ниско, средно и високо.
Конкретизирано за носителите на относително ниско образована и ниско квалифициране работна сила ( образно казано за т.нар. „проста работна сила”) това означава разполагаеми минимални размери на работните заплати, адекватни на обществено необходимите и обществено приемливи лични разполагаеми средства и разходи за тяхната издръжка и възпроизводство. На практика това означава :
– разполагаеми (нетен) месечни размери2 на минималната работна заплата (МРз), който не само покрива на сто процента така наречената Линия на бедността ( poverty threshold) , определяна по единна методология от Евростат, но и необходимите и разполагаеми лични средства за издръжката, образованието, здравеопазването и пр. на едно дете;
– брутен размер на минималната работна заплата, който покрива на сто процента ЛБ и необходимите лични средства за възпроизводство на носителите на ниско образована и квалифицирана работна сила (т.е. за издръжката на едно дете) + сумата от задължителните по закон лични осигурителни вноски ( социални и здравни) и данък общ доход през всеки конкретно интересуващия ни период от време.
–
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
1.Виж в интернет статията на Jonathan Meer and Jeremy West : The minimum wage and employment dynamics” , 10.09.2013.
2. Разполагаемият (или нетен) размер на минималната работна заплата представлява нормативно определеният й брутен размер намален с задължителните лични осигурителни вноски (социални и здравни и дължимия данък общ доход (ДОД).
обявявани от МТСП , от една страна, и определените от Евростат и одобрявани от Евростат , от друга страна, размери на ЛБ. И по-конкретно – от оставащите по-ниски
Ето и конкретните данни за определените от МТСП размери на ЛБ за 2008 – 2013 г.; за одобрените от ЕК размери на ЛБ за 2008, 2009 и 2010 г. и за прогнозирани от нас предварителни и приблизителни размери на ЛБ по Евростат за 2011 и 2012 г.
Таблица № 1
Показатели – |
2008 г. |
2009 г. |
2010 г. |
2011 г. |
2012 г. |
2013 г. |
2014 г. |
ЛБ на МТСП – лв. |
167 |
194 |
211 |
211 |
236 |
241 |
251 |
ЛБ на ЕК – лв. |
276,5 |
295 |
284 |
284* |
284* |
…… |
…… |
ЛБ на МТСП към ЛБ на ЕК- в % |
60,4 |
65,8 |
74,3 |
74,3* |
83,1* |
…… |
….. |
Ср. за год. мес. нормат. размер на МРз –лв. |
220 |
240 |
240 |
250 |
283,34 |
310 |
340 |
Нетен**размер на МРз в лв. |
172,3 |
187,9 |
189,9 |
196,4 |
222,11 |
243 |
266,5 |
% на нетната МРз към ЛБ на ЕК |
62,3 |
63,7 |
66,9 |
69,2* |
78,21* |
….. |
….. |
*Данните за ЛБ по SILC за 2011 и 2012 г. се още не са готови. Затова ползваме наши предварителни прогнози за размерите на ЛБ по методологията на Евростат, представляващи 60 % от прогнозиран от нас размер на медиалния доход на еквивалентна единица за дадена година.
**Нетният размер на МРз в таблицата е определен, като от брутния размер са приспаднати задължителните лични осигурителни вноски и ДОД за осигурени лица по условията на трета категория труд, родени до 1.01.1960 г.
Ще поясним, че макар и ЛБ да се определя по единна методология за всички страни членки на ЕК, абсолютните й размери са различни за всяка отделна страна . Най общо различията в техните абсолютни размери отразяват различията в равнището на икономическото развитие на отделните страни членки. Ще илюстрираме тези различия с официални данни на Евростат за ЛБ в Стандарти на покупателна способност (СПС) , т.е. при елиминиране на различията в цените на потребителските стоки и услуги, в част от страните членки на ЕС през 2009 г.
Таблица № 2 : Годишен праг на бедността 2009 г. ( SILK) в СПС |
||||||
( 60 % от средния годишен медиален разполагаем доход на еквивалентна единица in PPS| |
||||||
Страни |
евро |
Бълг. = 1.0 |
Страни |
евро |
Бълг. = 1.0 |
|
България |
3452 |
1.0 |
Унгария |
4103 |
1,19 |
|
Белгия |
10492 |
3,04 |
Холандия |
11539 |
3,34 |
|
Чешка Република |
6062 |
1,76 |
Австрия |
11318 |
3,28 |
|
Дания |
10712 |
3,10 |
Полша |
4427 |
1,28 |
|
Германия |
10775 |
3,12 |
Румъния |
2066 |
0,60 |
|
Естония |
4795 |
1,39 |
Словения |
8648 |
2,51 |
|
Ирландия |
10560 |
3,06 |
Словакия |
4713 |
1,37 |
|
Гърция |
7578 |
2,20 |
Финландия |
10369 |
3,00 |
|
Италия |
9122 |
2,64 |
Швеция |
11261 |
3,26 |
|
Кипър |
11785 |
3,41 |
Великобритания |
10251 |
2,97 |
|
Латвия |
4395 |
1,27 |
Исландия |
12945 |
3,75 |
|
Литва |
4383 |
1,27 |
Норвегия |
14486 |
4,20 |
|
Люксембург |
16226 |
4,70 |
Швейцария |
13610 |
3,94 |
Източник : Еurostat: Taxation trends in thе European Union, Table 3. Top statutory tax rate on personal income.
*
Но да се върнем към различията в официално обявяваните размери на ЛБ у нас и тези на Евростат, представени в таблица 1.
Сравненията показват, че определяните от българското правителство и обявявани официално от министъра на труда и социалната политика размери на ЛБ през 2008 – 2011 г. са по-ниски от определяните от Евростат размери. Графично тези различия са представени в графика № 1 и Графика № 2.
Графика № 1 и 2 : Размери на разполагаемата минимална заплата и Линията на бедността по новата методология на ЕК през 2007-2012 г.
Занижените размери на официално обявената от правителството ЛБ цели пряко да намали равнището на бедността и косвено – равнището на населението в риск от бедност и социално изключване у нас. Това безспорно обслужва конюнктурни теснопартийни интереси на управляващите политически партии и правителства. По-голямата беда е, че то е водело и продължава да води до подценяване на проблема и борбата с бедността, а с това – и мястото ни на най-бедна или на една от най-бедните страни членки на ЕС.
В същото време, сравненията показват безспорен прогрес в правителствената политиката по отношение на нормативно определяния официален размер на бедността и равнището му спрямо определяния и одобряван от Евростат размер : от 62.4 % през 2008 г.,относителното равнище на разполагаемата (нетната) минимална работна заплата у нас спрямо определяния и одобряван от ЕК размер на ЛБ нараства до 66.9 % през 2010 г.; и очаквани около 69,2 % през 2011 г. и 78.2 % през 2012 г. Тази тенденция може и трябва да продължи. Нещо повече – крайно време е :
а) като първа стъпка и цел, нормативно определяния размер на минималната работна заплата у нас да покрива на 100 % размера на ЛБ за България, определян от Евростат по възприетата от ЕК единна методология за всички страни членки на ЕС, плюс дължимите по закон задължителни лични осигурителни вноски и данък общ доход;
б) като следваща стъпка – да покрива ЛБ + необходимите лични средства и разходи за възпроизводство на носителя а ниско образован и квалифициран труд ( т.е. за издръжката на едно дете) + сумата на задължителните лични осигурителни вноски и ДОД.
Тези две стъпки и цели на политиката по МРз трябва да бъдат законово регламентирани още в края на 2014 или началото на 2015 г. За държавата и работодателите те означават още право и задължение да осигуряват такива условия за развитие на бизнеса и такива работни места за носителите на ниско образована и ниско квалифицирана работна сила, такава логистика, техническа въоръженост, технология и организация на труда, на материално техническото снабдяване, професионална квалификация на работниците и служителите (носители на ниско образована и квалифицирана работна сила) и пр., които са способни комулативно да гарантират тези размери и динамика на нормативно определяните размери на минималната работна заплата плюс дължимите по закон лични осигурителни вноски, данъци и определена печалба на работодателите. Т.е. да гарантират нормално протичане на производствените и възпроизводствени процеси; и дори тяхното постепенно разширяване. Задачата на държавата, синдикатите и организациите на работодателите е да планират, програмират , следят и контролират стриктното изпълнение на тези законови задължения и политика по отношение размера и равнището на МРз.
Твърденията на работодателите и техни организации и наукообразни апологети, че предложеното от Правителството предстоящо повишаване на минималната работна заплата (както и по принцип всяко нейно повишаване ) водело или щяло да доведе до общо нарастване на безработицата и най-вече на безработицата сред ниско образованите и ниско квалифицирани носители на работната сила намираме за а необосновани защото те не са подкрепени от налични емпирични статистически данни у нас или други страни и техния анализ. Дори противниците на предложението на американския президент Обама за повишаване на минималната почасова ставка в САЩ все още не могат да намерят убедително емпирични данни за своето противопоставяне3. Затова ги определяме като голословни и твърдения, които потвърждават :
– продължаващото от години нежелание на голяма част от българските работодатели и техните организации, както и от държавата, да поемат своята отговорност при решаване на този ( наред с много други важни) икономически и социални проблеми на страната;
– нежеланието им да разберат, осъзнаят или да признаят, че наличието на големи групи „работещи бедни”, на големи групи хората с гладни стомаси са неуправляеми; че при силно занижените работни заплати и доходи в страната, при наблюдаваното от години високо подоходно разслоение, социална поляризация и равнище на бедността ( около 1.7 милиона са българските граждани с разполагаеми доходи под ЛБ и около 3.7 млн. в риск от бедност и социално изключване); при липсата на социална справедливост; при наличната неефективната съдебна система и ширеща се безнаказана корупция по високите етажи на властта и пр. , протестите на работещите бедни и населението като цяло бързо ще прераснат и вече прерастват в ежедневие; в
3. В цитираната статия на Meer и West се отбелязва, че повишаването на минималната работна заплата в САЩ не води непосредствено до загуба на съществуващи работни места , но води до снижаване темпа на създаването на нови работни места в средно и дългосрочен план и следователно – до по-нисък ръст на заетостта . Според резултатите от тяхното изследване едно хипотетично „ десет процентно повишаване на минималната заплата предизвиква приблизително 0.5 процентни пункта намаление на темпа на нарастването на работните места….Ефектът от това хипотетично повишаване не е постоянен…. и се влияе от инфлацията и щатския относителен растеж..”
Техни критици обръщат внимание на факта, че Meer и Wеst не отчитат позитивното влияние на повишението на МРз върху продължителността на работното време, което може да наречен скрито повишаване на заетостта, както и върху квалификацията. на наетите ниско квалифицирани лица. Към техните пропуски ще добавим и неотчетеното и неизмерено влияние върху МРз на равнището и промените в системата за социална защита и данъчно облагане доходите на физическите лица, както и различията и промените в равнището на комерсиализация на здравеопазването и образованието.
масови всенародни протести срещу алчността и безотговорността на бизнеса, монополите и обслужващите техните частни интереси политически партии и правителства. А всичко това неизбежно води до все по-остра и обща икономическа, социална и политическа дестабилизация на страната;
– че по този начин , образно казано, и работодателите и политическа класа и правителството „режат клона” върху който градят своето безотговорно икономическо и политическо господство и благополучие.
*
В същото време повишаването и поддържането на обществено приемливи размери на нетната и брутна МРз поставя множество други въпроси, в т.ч. и най-вече въпроса за съблюдаване на определено обществено приемливо различие и съотношение между размерите на минималната и тези на средната работна заплата. Неговата непосредствена цел е да се избегне необоснована уравниловка в размерите на възнагражденията за носителите на ниско образована и ниско квалифицирана работна сила, от една страна, и работните заплати на средно образованите и квалифицирани работници и служители. И по този начин – да се предотврати обществено неприемлива уравниловка в работните заплати, с негативни последици върху : стимулирането на по-високо квалифицираните работници и служителите ; възможността за тяхната нормална и обществено приемлива издръжка и възпроизводство; високото равнище на нетната емиграция на предимно млади и образовани лица; задълбочаващата се и без това демографска криза.
Впрочем, множество емпирични данни на НСИ и техния анализ показват, че работните заплати, в т.ч. средната работна заплата у нас през последните 23 години е необосновано занижена и значително под икономически възможните й размери про произвеждания БВП на глава от населението и средно на заето лице4. На практика това е
основния принципен проблем на работните заплати и политиката по работните заплати у нас през последните над две десетилетия и в момента. Неговото ускорено решаване е пряко свързано не само с икономическия растеж, но и с ограничаване на ширещата се безнаказана корупция и значителния (най-висок в ЕС ) „сив сектор” в икономиката. Наши разчети показват, че примерно намаляването на относителния дял на „сивия сектор” в икономиката през 2013 г. на половина – от около 30-32 % в БВП до около 15-16 % – би означавало допълнителни приходи в консолидирания бюджет на страната от около 4.5 млрд. лв. Сума, която би позволила значително по- високи работни заплати и пенсиите, значително по-добро финансиране на здравеопазването, образованието и културата; значително повече инвестиции в науката; значително повече иновации и т.н.
*
2. Основни причини за занижените размери на работните заплати и конкретно на минималната работна заплата
Оснвните причини за занижените размери на минималната и общо на работните заплати у нас са множество1. Тук ще се отраничим само до две от тях.
4. За подробности виж нашата публикация в уебснтраницата на СИБ: „ Бедността в България – критерии, равнище и необходими промени”
2.1. Необосновано ограничителната политика по работните заплати и конкретно – съществено разминаване между индекси на реалните работни заплати и индексите на производителността на труда през 1990-2010 г.
Данните в таблица № 10 показват съществени различия в индексите на реалния БВП на глава от населението, реалния БВП на заето лице и реалната Брутна добавена стойност ( БДС) на заето лица, от една страна, и индексите на реалните работни заплати, от друга страна.
Таблица № 3 : Индекси и съотношение между индексите на реалния БВП на глава от населението, реалния БВП на заето лице, реалната БДС на заето лице и на средната реална работна заплата през периода 1990-2010 г. База 1990 г. = 100 %
мярка |
1990 |
1997 |
2000 |
2005 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
|
Индекси на : |
||||||||||
1.Реалния БВП на глава |
% |
100 |
81,9 |
94,1 |
129,5 |
148,4 |
158,4 |
150,4 |
152,1 |
158,5 |
2.Реалния БВП на заето лице |
% |
100 |
78,5 |
88,4 |
115,9 |
131,4 |
139,5 |
131,9 |
132,4 |
134,7 |
3.Реалната БДС на заето лице |
% |
100 |
65,5 |
72,7 |
93,5 |
103,1 |
112,2 |
109,1 |
106,6 |
111,6 |
4.Ср. реална работна заплата |
% |
100 |
32,4 |
40,3 |
45,5 |
52,8 |
58,5 |
58,5 |
61,7 |
66,8 |
Съотношения между : | ||||||||||
показател 1 : показател 4 |
ед. |
1,0 |
2,5 |
2,3 |
2,8 |
2,8 |
2,7 |
2,6 |
2,5 |
2,4 |
показател 2 : показател 4 |
ед. |
1,0 |
2,4 |
2,2 |
2,5 |
2,5 |
2,4 |
2,3 |
2,1 |
2,0 |
показател 3 : показател 4 |
ед. |
1,0 |
2,0 |
1,8 |
2,1 |
2,0 |
1,9 |
1,9 |
1,7 |
1,7 |
Източнци на изходната статистическа информация : НСИ
От данните в таблица № 10 и графика 3 се вижда, че :
(а) до 1997 г. и четирите интересуващи ни показатели се движат надолу, но с
различна скорост. Като последица, спрямо базисната 1990 г приета за 100 %, към 1997 г. индека на средните реални работнни заплати у нас изостава от индекса на реалния БВП на глава от населението кръгло 2.5 пъти ; от реалния БВП на заето лице – 2.4 пъти ; и от
реалната БДС на заето лице – 2 пъти. Т.е. към 1997 г. се натпупва едно значително изоставане на реалните работни заплати у нас от спада в реалния БВП и реалната БДС на г лава от населенито или на заето лице.
(б) след 1997 г. до 2010-2011 г., с известни колебания през отделните години, всички интересуващи ни показатели тръгват нагоре и бележат растеж. Равнището им спрямо а базисната 1990 г. се покава както дследва :
– равнището на реалния БВП на глава от населението се покачва от 81.76 % през 1997 г. до 158.5 % през 2011 г. или 1.93 пъти;
– равнището на реалния БВП на заето лице се повишава от 78.45 % през 1997 г. до 134.68 % през 2011 г., или 1.72 пъти;
– равнището на реалната БДС на заето лице се повишава от 65.47 % през 1997 г. до 111.57 % през 2011 г. или 1.70 пъти;
– малко по-бързо нараства равнището на реалните работни заплати – от 32.41 % през 1997 г. до 66.78 % през 2011, или 2.06 пъти. Но твърде малко по-бързо, за да компенсира натрупаното до 1997 г. изоставане спрямо промените в останалите показатели.
Така през целия период след 1997 г., включително през последните две години, размерите и равнището на реалните работни заплати остават около 2 пъти по-ниски от размерите и равнището на реалния БВП на глава от населението , реалния БВП на заето лице и реалната БДС на заето лице ..
Анализът на тези данни и сравнения показва, че :
– през целия отчетен период от 1990 г. до 2011 г. последователно и системно е провеждана необоснованво силно ограничителна политика към работните заплати – основната форма на лични доходи;
– ако политиката и индекса на реалните работни заплати следваха индекса на производителността на труда измерена с физическия обем на БВП или с физическия обем на БДП падащ се на заето лице, то и до сега и в момента реалните работни заплати у нас биха били около 1.7 до 2 пъти по-високи от официално отчитаните им размери;
– че ако това – хармоничните промени в реалните работни заплати, от една страна, и реалния БВП или реалната БДС на заето лице, от другастрана – бе факт, основата на данъчните и осигурителни приходи би била около 1.7 до 2 пъти по-голяма, което , при равни други условия, означава около 1.7 до 2 пъти по-голяма обща сума на данъчните и осигурителните приходи в консолидирания бюджет на стнрана, включващ всички публични бюджети в т.ч. държавния бюджет и бюджетите на НОИ, НЗОК и общините. А заедно с това – 1.7 до 2 пъти по-голями възможности за финансиране на здавеопазването, образованието, науката, пенсиите, иноивациите и инвестициите в техническото и технологично обновяване на икономиката, повишаване качеството и мотивацията на работната сила; ограничаване на нетната емиграция на предимно млади хода и натрупаните през последвните 22-23 г. огромни невъзстановими или трудно възстанови загуби на човешки капитал и т.н.
– че днес страната ни отчаяно се нуждае от ускорено възстановяване на баланса между интересите на капитала и на труда, а това означава – от специална комплексна правителствена програма, подкрепена от бизнеса и синдикатите, за временно, в рамките на предварително определен и обоснован период от време, изпреварващо нарастване на работните заплати до преодоляване на допуснато им съществено, обществено неприемливо и с много нетивни последици изоставане от равнището и нарастването на производителността на труда.
Освен позитивната ролята й в борбата с бедността и наблюдаваните множеството други негативни прроцеси, разработването и изпълнението на подобна програма би била важна и конструктивен елемент на антикризисната програма и мерки на правителството, с относително самостоятелен положителен ефект върху качеството и мотивацията на останащата в страната работна сила, върху заетостта и равнището на вътрешното потребление; а от там – и върху икономическия растеж .
2. 2. Съществено различия в изоставането на работните заплати и
производителността на труда у нас спрямо средните им размери в СПС в ЕС
Таблица 4 : Колко пъти БВП в СПС на глава , БВП в СПС на заето лице и средната брутна работна заплата в СПС в България изостават от тези в ЕС-27 през 2001-2010 г. ( разчет по данни на Евростат)
Показатели / Години |
2001 |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2010 |
1. БВП в СПС на глава – ЕС: Б-я |
3,8 |
3,6 |
3,4 |
3,2 |
3,0 |
2,9 |
2,8 |
2,5 |
2,5 |
2. БВП в СПС на зает – ЕС : Б-я |
3,6 |
3,3 |
3,2 |
3,2 |
3,1 |
3,0 |
2,9 |
2,8 |
2,6 |
3. Средна БРЗ в СПС – ЕС : Б-я |
7,5 |
7,7 |
7,4 |
6,6 |
6,4 |
6,4 |
5,9 |
5,0 |
5,8 |
4. Ср.разполаг.Рз в СПС -ЕС:Б-я |
7,1 |
7,5 |
7,5 |
7,2 |
7,2 |
6,3 |
6,4 |
5,7 |
4,9 |
Източници на изходната статистическа информация : Евростат : “GDP per capita in PPS” +“Labour productivity per person employed in PPS”,2000-2010 (1).png.+ EUR– Wages and Laber cost.Statistice Explains.
Както се вижда от данните в таблицата, като тенденция натрупаното до 1997 г. изоставане на България от ЕС по БВП в СПС на глава от населението и на БВП в СПС на зето лице, от една стрпана, и по средна брутна и средна разполагаема работна заплата в СПС – намалява. Но като цяло изоставането ни от средното им равнише за стреаните членки на ЕС остава съществено. И което е по-важно за нас и характеризирането на провежданите икономически и подоходни политики е, че през въпросния период изоставането на работните заплати в СПС у нас спрямо тези в ЕС 27 е около и над 2 пъти по-голямо в сравнение с изоставането ни по произвеждания БВП в СПС на глава от населението и средно на заето лице. По-конкретно :
– изоставането на средната брутна работна заплата в СПС у нас от средните й размери в СПС в ЕС-27 варира от 7.7 пъти през 2002 г. до 5.8 пъти през 2010 г., докато изоставането ни по отношение на БВП в СПС на глава от населениетко се варира от 3.4 пъти през 2001 г. до 2.5 и пъти през 2008 и 2009 г.;
– изоставането на произвеждания у нас БВП в СПС на заето лице спрямо средните му размери за страните членки на ЕС-27 варира от 3,6 пъти през 2001 г. до 2,6 пъти през 2010 г., докато изоставането на средната разполагаема работна заплата в България в СПС от средната разполагаема работна заплата в СПС в ЕС-27 варира от 7.7 пъти през 2002 г. до 4.9 пъти през 2010 г.
Тези данни и сравнения показват, че изоставането на работните заплати в СПС у нас от средните им размерив СПС за ЕС 27 е около 2 пъти и през повечето гтодини малко над 2 пъти по-голямо в сравнение с изоставането ни по отношение на БВП в СПС , падащ се на глава от населението и на заето лице.Това от своя страна,( подобно на сравнението на индексите на реалния БВП и реалните работни заплати през изминалите 22 години), означава, че :
– размерите и равнището на реалните работни заплати у нас до сега и в момента са силно занижени (под обективно възможните им размери про произвеждвания БВП на глава от населението и на заето лице;
– че те биха могли да бъдат около 2 пъти по-големи от официално отчитаните им от НСИ размери и равнища сега и до сега ( както това е показано в таблица № 12 ) при условие, че у нас се прилагаха характерните за ЕС като цяло принципи и правила на икономическа, социална и данъчна политика и присъщото им крайно разпределение и използване на БВП.
Таблица № 5. Колко пъти по-висока би била средната брутна и ср. разполагаема работна заплата у нас в СПС ако прилагахме характерните за ЕС-27 правила и крайно разпределение и използване на БВП
Показатели / години |
2001 |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2010 |
1. При БВП на глава в СПС |
|||||||||
– средна брутна Рз |
2,0 |
2,1 |
2,2 |
2,1 |
2,1 |
2,2 |
2,1 |
2,0 |
2,3 |
– средна разполагаема Рз |
1,9 |
2,1 |
2,2 |
2,3 |
2,4 |
2,2 |
2,3 |
2,3 |
2,0 |
2. При БВП на зает в СПС |
|||||||||
– средна брутна Рз |
2,1 |
2,3 |
2,3 |
2,1 |
2,1 |
2,1 |
2,0 |
1,8 |
2,2 |
– средна разполагаема Рз |
2,0 |
2,3 |
2,3 |
2,3 |
2,3 |
2,1 |
2,2 |
2,0 |
1,9 |
Източник на разчета : Данните в таблица № 11.
(Става въпрос за равни с тези в ЕС политики и условия, под което разбираме : стриктно прилагане на характерните за ЕС като цяло принципи и правила на икономическата, данъчната и социална политики и характерното за ЕС крайно разределение и използване на БВП. Нещо повече – за въвеждане у нас на задължително законово изисква за предварително определяне и обосноваване на основните социални цели и самоцели на икономическата политика (или политики), в т.число по отношение на броя и качеството на работните места, качеството на работната сила и равнището на заетостта; размерите и равнището на нейните възнаграждания; равнището на нейната и социална защита, както и приблизително равно със средното за страните членки на ЕС техническо, технологично и организационно равнище на производството; приблизително равна бизнекултура на представителите на бизнеса; приблизително равен и значително по-нисък относителен дял на „сивия” сектор в икономиката; ревизия на крайно неизгодните концесионни договори за експлоатация на природни богатства на страната; равнопоставеност на участниците в конкурентната борба на всички производители на стоки и услуги несависимо от формата на собствеността – държавна или частна и пр.. Т.е. все условия и политики, зависещи непосредствено или в решаваща степен от философията, възгледите и подходите на управляващите полотически партии и техните правителства към предизвикателствата пррез обществменото развитие на страната ; и по-непосредствено – от основните характеристики на провежданите от политиците икономически и социалните политики, регулаторни и контролни функции на държавата; отговорности и пр. характерни за ръзвитите европейски държави; следвани от отговорностите и полотиките на работодателите и организациите на работодателите и на работниците и служителите).
– равнището на производителността на труда измервана с БВП в СПС на заето лице у нас спрямо средните й размери за страните членки на ЕС27 през периода 1995-2011 г.;
– равнището на разполагаемите заплати в СПС у нас спрямо средните им размери в ЕС27 за периода от 2002 до 2011 г.
Таблица № 6 : Равнище на производителността на труда и на разполагаемите работни заплати в СПС у нас спрямо средните им стойности в ЕС 27 приети за 100
1995 |
1997 |
1998 |
1999 |
2000 |
2001 |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011* |
||
Равнище на Пт в: | |||||||||||||||||
EU27 |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
|
Eu25 |
104,6 |
105 |
105 |
105 |
105 |
105 |
104 |
104,3 |
104,1 |
104 |
103,8 |
103,6 |
103,3 |
103,3 |
103,2 |
… |
|
Eu15 |
115,2 |
115 |
115 |
114 |
113 |
113 |
112 |
111,4 |
110,9 |
110,6 |
110,5 |
110,1 |
109,7 |
109,4 |
109,1 |
… |
|
BG |
31,6 |
26,4 |
27,4 |
29,3 |
31,3 |
32,1 |
34 |
34,7 |
34,8 |
35,8 |
36,4 |
37,5 |
39,6 |
40,1 |
41,3 |
43,5* |
|
Изоставане
спрямо : |
|||||||||||||||||
EU27: BG |
3,16 |
3,79 |
3,65 |
3,41 |
3,19 |
3,12 |
2,94 |
2,88 |
2,87 |
2,79 |
2,75 |
2,67 |
2,53 |
2,49 |
2,42 |
2,30 |
|
EU25:BG |
3,31 |
3,97 |
3,83 |
3,58 |
3,35 |
3,26 |
3,07 |
3,01 |
2,99 |
2,91 |
2,85 |
2,76 |
2,61 |
2,58 |
2,50 |
… |
|
EU15:BG |
3,65 |
4,36 |
4,19 |
3,89 |
3,59 |
3,50 |
3,29 |
3,21 |
3,19 |
3,09 |
3,04 |
2,94 |
2,77 |
2,73 |
2,64 |
… |
|
Равнище на нетната Рз у нас в СПС спрямо средната в ЕС | … | … | … | … | … | … | 15,0 | 15,49 | 15,63 | 17,78 | 17,59 | 19,57 | 22,28 | 24,66 | 24,18 | ||
Съотношение | |||||||||||||||||
между равн.
на Пт и на Рз |
… | … | … | … | … | … | 2,27 | 2,24 | 2,23 | 2,01 | 2,07 | 1,92 | 1,78 | 1,63 | 1,71 | … | |
Без да влизаме в подробности ще обърнем внимание на това, че и според тези данни на Евростат :
– в сравнение със средната Пт на заето лице в ЕС кано цяло равнището на Пт у нас (измерена с БВП в СПС на заето лице) е : над 3 пъти по-ниска до 2002 г. и около 2.4 до 2.5 пъти по ниска през периода 2003-2011 г.;
– докато в сравнение със средната работна заплата за страните членки на ЕС в СПС равнището на разполагаемите (нетните) работни заплати у нас е от 6.7 пъпи по-ниско от средните им размери в ЕС през 2002 г. до 4.14 пъти през 2010 г.
Тези различия ва ПТ и работните заплати у нас и средните и стойноскти за страните членки на ЕС имат множество причини и обяснения, в т.число : необосновано силно рестриктивната подоходна политика през изминалите 22, а вече 24 години; неефективно законодателство и съдебна система, позволили „законната” но по същество грабителска приватизация, ограбените спестявани на населението, перманентното и безнаказано използване на политическата власт за лично обогатяване, пълнене на черни партийни каси и лично облагодетелстване, високият (най-висок в ЕС ) относителен дял на „сивия” сектор в икономиката ; перманентната през последните над две десетилетия размяна местата на крайните социални цели и самоцели на общественото развитии със средства и условия зяя тяхното постигане ; корупционни консециионни договори и пр.
Само един факт : ако през следващата 2014 г. успеем да намалим относителния дял на „сивия” сектор в икомиката наполовина – от 30 до 32 % на около 15 % -, годишните приходи в консолидирания бюджет на страната ще нарастнат с около 4-4.5 млрд.лв. Подобни допълнителни приходи в консолидирания бюджет на страната иеха пазволили значително по-високи работни заплати и пенсии, по-добро финансиране на образованието, здравеопазването, културата; подобряване на бизнес кливата; повече инвестиции и пр.
Решение има. И то изисква : качествена промяна в провежданата до сега не само подоходна, но цялостна обществена политика – научно-техническа, икономическа, екологична и социална; в нейната досегашна философия – философията на пазарния фундаментализъм; в доминиращи до сега фрагментарни и конюнктурни подходи ; в перманентно разменените места на социалните цели и самоцели на общестквеното развитие, от една страна, и средствата за тяхната реализация, от друга страна и пр.
За съжаление, воля и сила за подобна промяна няма : воля, защото тази необходима промяна засяга лични, теснопрартийни и олиграфични интереси на политическата класа и „кръговете от фирми” около нея през последните две десетилетия и в момента; сила, защото формиращото се гражданско общество и протести остават все още слаби да се противопоставят успешно на тези интереси поради продължаващите успешни теснопартийни намеси, провокации и маниполации – дори когато протестите са стартирали спонтанно по конкретен повод.
Статията е публикувана в брой №7 „Панорама на труда“