medii

BgEconomist

Edelman: Медиите са институцията с най-ниско доверие

2 Февр. , 2018  

Edelman – водещата глобална компания за комуникационен маркетинг, разпространи резултатите от годишното си проучване Edelman Trust Barometer 2018.  За първи път в историята на проучването медиите са институцията, ползваща се с най-ниско доверие в световен мащаб – в 22 от 28-те изследвани страни преобладава недоверието в медиите.

Недоверието в четвъртата власт се дължи основно на значително намаляване на вярата в платформите, особено в търсачките и социалните медии. Шестдесет и три процента от респондентите казват, че не знаят как да разпознаят добрата журналистика от слуховете и лъжите или дали дадена новина идва от надеждна медийна организация. Липсата на доверие в медиите води и до неспособност да се разпознае истината (59%), да се вярва на правителствени лидери (56%) или на бизнеса (42%).

Тази година се повишава доверието в експертите и намалява това в „човека като мен“. Техническите (63%) и академичните (61%) специалисти се определят като най-надеждните говорители. „Човекът като мен“ отбелязва спад в доверието от 6 пункта до 54%.

Edelman Trust Barometer 2018 показва, че в САЩ доверието е претърпяло най-големия си спад с 9 пункта до 43 сред широката публика в историята на проучването. Доверието сред информираната публика в САЩ също се влошава, като се понижава с 23 пункта до 45, което поставя държавата на последно място от 28-те изследвани страни.

Сривът на доверието в САЩ се дължи в голяма степен на липса на вяра в правителството, която се понижава с 14 пункта до 33% сред широката публика и с 30 пункта до 33% сред информираната публика. Останалите институции на бизнеса, медиите и неправителствените организации също отбелязват спад от 10 до 20 пункта. Тези понижения премахват миналогодишната разлика от 21 пункта между масовата и информираната публика в САЩ.

„Съединените щати преминават през безпрецедентна криза на доверието. Това е първият път, когато сериозният спад на доверието не е свързан с наболял икономически проблем или катастрофа от мащаба на ядреното бедствие във Фукушима. Всъщност, голямата ирония е, че това се случва в момент на просперитет, когато фондовият пазар и заетостта в САЩ достигат рекордно високи показатели. Основната причина за този спад на доверието е отсъствието на обективни факти и рационален дебат“, заяви Ричард Еделман, президент и главен изпълнителен директор на Edelman.

На обратния полюс Китай се намира на върха на Индекса на доверието както за широката публика (74), така и за информираната общественост (83). Институциите в Китай отбелязват значително увеличение на доверието, най-вече правителството, при което има увеличение от 8 пункта до 84 процента сред масовата публика и с 3 пункта до 89 процента при информираната публика. След Китай по Индекса на доверието се нареждат Индия, Индонезия, Обединените арабски емирства и Сингапур.

„В свят, в който фактите са подложени на обсада, доказаните говорители стават по-важни от всякога. Доверието на хората в платформите и източниците на информация се срива, като оставя след себе си вакуум, а това създава възможност той да бъде запълнен от добросъвестните експерти,“ смята Стивън Кехоу, председател на направление „Репутация“ в Edelman.

Хората очакват бизнесът да бъде двигател на промяната. Работодателят е новият източник на сигурност в глобалното управление. Седемдесет и два процента от анкетираните казват, че имат доверие в компанията, в която работят. Шестдесет и четири процента посочват, че бизнесът може едновременно да предприеме действия за увеличаване на печалбите и за подобряване на икономическите и социалните условия в общността, в която работи.

През изминалата година доверието в главния изпълнителен директор нараства рязко със седем пункта до 44%, след като високопоставени бизнес лидери изразиха своите позиции по актуални теми. Почти две трети от анкетираните заявяват, че искат главните изпълнителни директори да поемат водеща роля в смяната на политиките, вместо да чакат правителството, което се нарежда значително под бизнеса по отношение на доверието в 20 от включените в проучването държави. Тази промяна идва с нови очаквания – изграждането на доверие (69%) вече е задача №1 за главните изпълнителни директори, изпреварваща производството на висококачествени продукти и услуги (68%).

„Мълчанието възпрепятства истината. Доверието ще бъде възвърнато, едва когато истината излезе на сцената. Институциите трябва да отговорят на призива на обществото да предоставят фактическа точна и навременна информация, както и да се включат в обществения дебат. Медиите не могат да го направят сами поради политически и финансови ограничения. Всяка институция трябва да допринася за образоването на населението,“ казва още Ричард Еделман.

Други основни изводи от Edelman Trust Barometer 2018:

  • Технологиите (75%) остават секторът с най-високо доверие, следван от образованието (70%), професионалните услуги (68%) и транспортът (67%). Финансовите услуги (54%) отново са секторът с най-ниско доверие, заедно с бързооборотните стоки (60%) и автомобилната индустрия (62%).
  • Компаниите с централи в Канада (68%), Швейцария (66%), Швеция (65%) и Австралия (63%) се ползват с най-голямо доверие. С най-ниско доверие се ползват компании от Мексико (32%), Индия (32%), Бразилия (34%) и Китай (36%). Доверието в марката САЩ (50%) е спаднало с пет пункта, което е най-големият спад сред държавите, участващи в проучването.
  • Близо седем от всеки 10 анкетирани се притесняват, че фалшивите новини и неверните данни могат да бъдат използвани като оръжие.
  • Почти половината от анкетираните посочват, че взаимодействат с новинарски медии по-малко от веднъж седмично, а 25% заявяват, че не четат никакви медии, защото са твърде натоварващи. По-голямата част от респондентите смятат, че медийните организации са прекалено съсредоточени върху привличането на голяма аудитория (66%), горещи новини (65%) и политика (59%).

За Edelman Trust Barometer 2018

Edelman Trust Barometer  2018 е осемнадесетото поред годишно проучване на доверието. То е проведено от компанията за проучвания Edelman Intelligence в периода 28 октомври-20 ноември 2018 г. под формата на онлайн интервюта. Извадката за онлайн проучването Edelman Trust Barometer 2018 включва над         33 000 респондента, избрани на случаен принцип. В техния състав влизат по 1 150 представители на широката публика от всяка страна, на възраст над 18 години, 500 представители на информираната публика в САЩ и Китай и 200 представители на информираната публика във всички 28 държави – САЩ, Канада, Великобритания, Германия, Ирландия, Испания, Италия, Полша, Франция, Холандия, Швеция, Русия, Турция, Австралия, Аржентина, Бразилия, Колумбия, Мексико, Малайзия, Индия, Китай, Хонконг, Южна Корея, Индонезия, Япония, Обединените арабски емирства, Сингапур, ЮАР. Всички представители на информираната публика са на възраст от 25 до 64 години, имат завършено висше образование; доходът на домакинството им е в топ 25% за тяхната възрастова група в страната им; четат или гледат бизнес и други новини минимум няколко пъти седмично; следят новините, свързани с обществените и политическите въпроси минимум няколко пъти в седмицата.

За Edelman

Edelman е водеща глобална компания за комуникационен маркетинг, която си партнира с много от най-големите и нововъзникващи фирми и организации в света, като им помага да развиват, популяризират и защитават своите марки и репутация. Edelman е носител на Гранд При за PR от Cannes Lions за 2014, шест награди Cannes Lions през 2015 и Cannes Lions Gran Prix в категорията Titanuim през 2016. Компанията е отличена като Глобална агенция на годината за 2016 г. от The Holmes Report и една от „Агенциите, които да следим“ на сп. Advertising Age през 2014. През 2015 г., Edelman е сред „Най-добрите места за работа“ на Glassdoor за четвърта поредна година. Edelman притежава специализираните компании Edelman Intelligence (проучвания) и United Entertainment Group (забавления, спорт, експериментален маркетинг), съвместно дружество с United Talent Agency.

За AMI Communications България

AMI Communications България е партньор на Edelman за България. Агенцията е част от AMI Communications Group, която присъства още в Чехия и Словакия. AMI Communications България е водеща комуникационна компания с над 12 години опит на българския пазар. Сред клиентите ѝ са AES, Visa, ЧЕЗ, Shell България, Carlsberg България, GlaxoSmithKline, Mars и Hobas България. Компанията е член на Българската асоциация на PR агенциите (БАПРА).

 

Автор: Ели ЯНЕВА

Източник: www.financebg.com

, , , ,


Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *